Trieste, ziua 2

Tocco
expozitiile – au inceput la sf de secol 19, ca forma de a arata arhivele ce au in depozite in expozitii permanente; a devenit o moda, sa arati documentele spectaculoase, care puteau atrage atentia publicului
– au inceput sa oboseasca pe cei care organizau si pe cei care priveasu aceleasi lucruri
-dupa asta, au inceput sa faca expozitii tematice; cronologice sau pe personalitati
– expozitiile interdisciplinare au permis obtinerea de fonduri
– in expozitiile regionale, era sprijin extern mic, deci activitatile culturale au fost reduse la minim
– 1975 – se schimba situatia, pt ca ministerul bunurilor culturale devine mai important si se spera la o crestere a atentiei asupra arhivelor
– tehnica din institutii s-a dezvoltat, si arhivele cele regionale au primit aeeasi impoertanta ca si cele mari; arh. provinciale au inceput sa se deschida catre non-specialsti, si au inceput sa realizeze alt tip de expozitii
– au inceput organiza vizite ghidate in arhive care au incantat mai ales pe tinerii care puteau vedea documentele originale din arhive
– aceasta noua era a expozitiilor au fost adesea sponsorizate de bqaci sid e personalitati private; Italia a fost invadata de valorificarea arhivelor.
– in a doua jumatate a sec. 20 politica culturala a devenit mai puternica, si arhivsitii au inceput sa difuzeze cinostintele; arhivele nu mai erau pentru specialisti, ci pentru un public tot mai larg, pt cei care voiau sa gaseasca fapte despre trecut sau erau inc autarea propriei lor identitati culturale.
– arhivele nu mai erau element pasiv al culturii, ci unul activ, devenind unul din principalii agenti cultural al tarii
– modul de organizare al expozitiilor documentare:
– alegerea subiectului
– dupa tinta
– dupa resursele pe care le ai la dispozitie (arhivele mici sufera discriminari, in general; resurse putin pt organizarea arhivistica)
– trebuie introdusa in buget, dare dificil pt ca toti sunt foarte activi; banii se distribuie in functie de planurile raportate, care trebuie sa fie realiste si precise
– DGAS are ca sarcina: daca se organizeaza o expozitie in afara institutiei – trebuie organizata aprobarea, asigurarea documentelor
– este extrem de dificila stabilirea valorii de asigurare a documentelor
– este la fel de important sa alegi locul unde se va desfasura expozitia: trebuie alese locuri atractive.
– pregatirea descrierii documentelor – ele nu vorbesc pentru sine; precise, scurte, si contextualizate; trebuie sa fie puse in context cu alte piese, obiecte, desene etc. ca sa fie cat mai explicite. Trebuie cautate personele sau institutiile care pot avea acest material complementar.

arhivistul nu e doar ceea ce rezulta din scoala, ci si cea ce ii cere societatea sa fie
cand arhivele dispar, ce solutie alegi? (franta, irlanda vs. SUA) ==> RM; disolutia institutionala – nu si-a imaginat inca nimeni; pana cand sa ne faca altii treaba, daca noi nici macar nu preluam?
laboratoare de restaurare regionale
informatizarea nu ca sa munceasca mai multi, ci mai putini; sa dispensezi oameni pentru prelucrarea arhivistica; nu ca sa consumi mai mult, ci, in timp, sa coste mai putin.

instrumentul de evidenta trebuie adaptat profilului (vezi si planuri, hartie tc.)
– e bine sa colaborezi cu arhitecti sau istorici de arta, ca ei au imaginea de ansamblu ca sa impacheteze documentele
– digitalizarile ajuta enorm arhivistii in organizarea de expozitii
– sunt tot mai multe manifestari care ajuta prezentarea patrimoniului (de la valentine day la zilele culturii europene) ==> afirmarea identitatii

=====================================
Musci
pagina proiectului: http://www.archividelnovecento.it/
baza de date: http://www.archividelnovecento.it/archivinovecento/
comunicarea tipuui: http://www.ialhi.org/rome2007/musci.pdf

http://www.architettoluigimoretti.it/site/it-IT/Sezioni/Opere_e_progetti/Scheda/002_1931.html?link=Originali

ideea unei sali de studiu arhivistice internationale virtuale :))))
ce zice Ketelaar,e pe google: daca nu exista in google,multi cred ca nu exista πŸ™‚

======================================
Signori
astia au lucrat cu Politehnica
digitalizare cadastrului istoric
o utilizare tot mai mare in ultima perioada;
digitalizeaza bucatile mari, cu dificultati de acces
se construieste o autostrada la milano,si astia cer documente vechi despre cadastre
lipesc cadastrul vechi peste cadastrul nou
http://milanocatastia.axia.it

==================================================================
==================================================================

Stefano Vitali – ISDIAH, ISDF
=/= isdiah de isaar: in sistemul de arhiva, ai nevoie de alte elemente decat cele ale creatorului.
nu e de acord cu legatura cu creatorul; italienii leaga si de alte criterii. ??!!??

http://www.michael-culture.org/en/home

sistemul pe functii = australian
tezaur de functii la NAA
cica nu ar fi pt arhive, ci pt RM si e scandal pe tema asta.
===============================================
Poggeti, Arianna

http://www.hyperborea.com/New/prodotti/arianna3v.3.2/A32_index_html

Si pt. ca mi-am amintit:
Eloquent
: http://www.eloquent-systems.com/
Scopearchiv
: http://www.scope.ch/englisch/html_e/html_archiv/e_archiv_syst.htm

la noi, nici macar industrie pentru arhiva nu prea e
πŸ™‚

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s