despre ordinea in nomenclator

Exista o disputa [desi nu e o disputa propriu-zisa, pentru ca fiecare parte o ignora tacit pe cealalta; ideea de disputa de conceptie in arhivistica de la noi e, oricum, o gluma buna :)] legata de modul de organizare a pozitiilor in Nomenclator. Unii cer ordonarea pozitiilor in ordinea termenlor de pastrare, altii nu. Cum o fi corect?

Analizand logic lucrurile, utilizatorul nomenclatorului are nevoie de un instrument in care sa regaseasca rapid ce il intereseaza. Altfel spus, daca eu am o activitate din care imi rezulta un registru si 3 dosare, eu ar trebui sa le gasesc pe toate una dupa alta, astfel incat sa ma orientez rapid. O fi elegant si util pentru Arhivele Nationale sa fie in ordinea termenelor de pastrare, dar pentru mine, faptul ca registrul e la permanent (deci la inceputul compartimentului), prmul dosar la 15 ani, al doilea la 10 si ultimul la 3 ma obliga sa fac salturi spectaculoase prin nomenclator sa imi gasesc indicativul corect. Deci, la analiza practica, ordonarea ar trebui facuta in functie de activitati (adica toate documentele rezultate dn desfasurarea unei activitati a trebui sa fie grupate), nu in functie de termene de pastrare.

Bon. Care e baza legala? Argumentul forte al celor care ordoneaza categoriile dupa termenul de pastrare este art. 11, alin. 2 din Instructiuni, care zice: ,,Nomenclatorul se întocmeşte sub forma unui tabel în care se înscriu, pe compartimente de muncă, categoriile de documente grupate pe probleme şi termene de păstrare”. Clar nu?

Pai, io stiu???… Care e diferenta gramaticala dintre:

,,categoriile de documente, grupate pe probleme şi termene de păstrare”

si

,,categoriile de documente grupate pe probleme şi termene de păstrare”?

Dupa mine, diferenta e ca, daca ai virgula, textul se refera la categorii; daca nu ai virgula (cum e textul original) se refera la documente.

In plus, ca sens, nu categoriile sunt grupate pe probleme si termene , ci documentele: astea sunt criteriile de delimitare ale categoriilor: documente care se refera la aceeasi problema si care au acelasi termen de pastrare formeaza o categorie. Totusi, daca am forta nota si am spue ca se ordoneaza categoriile, primul criteriu este problema si al doilea este termenul de pastrare; deci, din documentele de la un compartiment, intai le pun pe probleme (asadar, toate categoriile ce rezulta dintr-o activitate stau impreuna) si apoi pe t.p..

Oricum ar fi, tot nu da obligativitatea de a ordona categoriile intr-un compartiment pe termene de pastrare…

Deci-ul final: nu vad nici un argument ca in unele locuri e musai sa mutilam nomenclatorul si mintea utilizatorului, si sa ii obligam sa ordoneze categoriile dupa terenul de pastrare…

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s