oarecum OT: De ce NU avem nevoie de istorie si arhive…

Am participat recent la lansarea unui proiect pe bani europeni. Pentru ca nu avea rost sa o fac pe deșteptul, am tăcut din gura atunci, dar m-au lovit (jaaap!) câteva chestiuni care, după mine, arata de ce Hugh Taylor nu avea dreptate (cel puțin pentru România), când spunea că arhivele, adăpostind istoria, sunt o sursă pentru decidenții de astăzi în a nu mai reinventa roata.1. Se spunea la prezentare cum că participanții vor învăța să fie mai bun autori de regulamente, legi etc. Și, pentru asta, vor urma cursuri și tot felul de chestii, pe model anglo-saxon. Personal mă bucură opțiunea, pentru că, după mine, sunt cei mai performanți, indiferent ca sunt englezi, americani sau australieni. Dar stăteam să mă întreb, cum se va potrivi această generație, modelată după gândirea anglo-saxonă, cu administrația și sistemul juridic românesc atât de – ca să nu zic francofon – continental. Vor fi oare oamenii învățați să dezvolte soluții particulare pe baza unei legi cadru, când în România dacă nu e în lege, nu există? Mi-aduc aminte cum se distrau englezii când le povesteam ce scrie în legea arhivelor de la noi, cu toate detaliile și amănuntele, pe care ei le au abia în acte juridice de nivel 3 sau 4… Deci, traditie diferite, practica diferita, dar venim cu ceva nou, ca sa fie nou, nu-i asa?… Conteaza sa fie nou, nu sa ni se potriveasca. (dar la ce sa ni se potriveasca? avem ceva deja existent? nu, acum aducem lumina, nu-i asa?)

2. în cadrul aceluiași proiect, au venit unii experți străini de mi-au împuiat capul cum vor face participanții ceva esențial : analiza și sincronizarea diferitelor acte normative. Foarte important, bai, rumânilor, să faceți treaba asta, vă spui eu, ca am sfătuit pre mulți în lumea larga… Acum, iertat fie-mi protocronismul, dar în 1971 exista un Consiliu legislativ, care asta făcea – armoniza legislația. Bun, a avut și el probleme, nu a fost perfect. Dar stăteam să mă întreb, cum e mai bine: să te uiți cum a funcționat ceva, să înveți și să repari unde nu mergea bine sau să reinventezi roata, apa caldă și coada la prună, spunând ce era deja știut (nu de toți!) și lăsând impresia de mare descoperire???

Concluzia mea este că, pentru noua generație de politicieni și abonați-pe-lângă-politicieni, nu e nevoie de trecut, istorie, și, implicit, arhive. Totul s-a născut odată cu ei, trecutul e gen „am doar 18 aaaani!”, nu ne interesează experiențele trecute pentru că nu avem ce învăța din ele; noi suntem dumnezei, și creăm lumea din nou… Ce dreaq ai putea găsi relevant în trecut???

Și de aici până când să ne închidă de tot șandramaua nu mai e mult… Doar ei vor face viitoarele legi ale țării…

2 thoughts on “oarecum OT: De ce NU avem nevoie de istorie si arhive…

  1. perfect de acord cu dumneavoastra dar mai constituie o problema grava in opinia mea si faptul ca cei ce ne conduc si elaboreaza , adopta legi nu o fac din prostie scuzati-mi expresia ci pur si simplu unele dintre decizii sunt luate cu rea intentie.

Leave a Reply

