WEB 2.0 (de cand voiam sa scriu despre asta!!!!!)

Am mai discutat despre arhivarea web-ului (Consideratii asupra arhivarii Web-ului în „Revista Româna de Biblioteconomie si Stiinta Informării”, Anul 3, nr. 2, 2007).

Materialul este deja la fel de învechit , ca și parametrii subiectului în care se discuta atunci. Pentru că astăzi se vorbește de Web 2.0, și deja cadrul discuţiei se schimbă.

Ca definiţie de lucru, WEB 2.0 este privit ca o a două generaţie de dezvoltarea a web-ului și a design-ului acestuia. Caracteristicile de bază sunt nu atât prezentarea de informaţii cât facilitarea comunicării, schimbului de informaţii, interoperatibilizarea, punerea utilizatorului în centrul comunicării, abordarea colaborativă etc. O prezentare extinsă aici.

și încă ceva consideraţii aici.

Adică cum?

Știm toţi de Messenger, Skype, sau Google talks, care transformă mIRC-ul de altădată în amintiri din copilărie. Cunoaștem toţi You Tube, Google Earth. Și, apropo: tot ce face Google este în logica Web 2.0: aveţi poze — nu le trimiteţi pe email, luaţi Picasa și încărcaţi-le pe servere la noi, unde le vor putea accesa toţi cei care vor, doar prin comunicarea linkului. Bun, dacă aţi fost în Himalaya, marcaţi ca fiind un album public și precizaţi că e vorba de Himalaya și veţi împărtăși unei lumi întregi imaginile aduse. Aveţi documente de arhivat? Pai, de ce vă trebuie Office? Avem noi Google Docs, unde puteţi face tot ce vreţi și să le și păstraţi într-un loc sigur, pe serverele noaste. Aaa, căutaţi ceva informaţie și nu e pe web? Păi, o fi pe Google Books, unde puteţi să vă păstraţi și însemnările…Facem un cont pe Twitter și prietenii mei vor fi prietenii prietenilor mei, chiar dacă poate nu s-au întâlnit niciodată faţă în faţă. Şi ceea ce citiţi aici, blogul… Și Wikipedia, oh, da Wikipedia… Mama enciclopediilor, Dumnezeul studenților care au de făcut referate și nu vor să se murdărească atingând vreo carte… (bun, acum știu ca o folosim toţi, dar… :-$ )

Dincolo de aceste aspecte, toate aceste instrumente tip WEB 2.0 nu sunt doar un element de distracţie și atât. Ele au implicaţii serioase în activitatea de arhivare (fie că e RM, fie că e de viitor, în Arhive). Pentru că astăzi documentele unei firme pot şi stocate pe serverele Google, în Google Docs, pentru că forumuri și wiki-uri putem avea în activităţi cât se poate de serioase, dacă cei angajaţi sunt dispersaţi. La Toulouse, în 2008, Ulrich Kampffmeyer a făcut o flamboaiantă analiză a implicaţiilor WEB 2.0 în RM:

Records Managers love Metadata!

They are used to complex Data Entry Forms.

„2.0“-Users hate complex Data Entry Forms!

They want to trust in automatic Categorization.

*

Records Managers are excellent in structured Search!

They are used to Expert Search Forms.

„2.0“-Users hate complex Search Forms!

They love „Single Field Search“ á la „Google“ finding Everything Everywhere.

*

Records Managers are aware of the Importance of Context Information!

They are used to spent hours to create orderly Structures.

„2.0“-Users are lazy!

They don‘t mind where they are storing their stuff.

*

Records Managers perfectly know to navigate by Tree Views and Folder-Sub-Folder-Volume-Hierarchies!

It‘s just about having Fun.

„2.0“-Users will loose temper when the Interface doesn‘t work like a Media Library or Youtube!

Or they get bored and just stop to search what they have been looking for.

*

Records Managers know about the Importance of Selection and Disposal!

They work until late in the Night to keep their Repositories clean.

„2.0“-Users know, that a 1-TB-Disk at the Grocers Store is now only 100 €!

They believe, that there will always be enough Space for Everything.

*

Records Managers are Specialists in regard to determine the Value of Records!

They are working eagerly, to keep Information accessible and available for all time.

„2.0“-Users have no idea about a record and who might be responsible to store it safely!

Everbody gets Copies of Everything, so Somebody will take care of it.

*

Records Managers are fond of their Fileplans, Thesaurus, Taxonomies, Ontologies and Classification Schemes!

They move even through 7 Levels of Hierarchy to find the right Spot for a Note.

„2.0“-Users believe in Folksonomy!

If there are enough Users choosing the same Tag, it can not be false.

*

Records Managers are prepared to learn hard every Function of their RM Solution!

With extensive Training every Software Interface can be turned into a usable Tool.

„2.0“-Users love their iPod!

If the User Interface is not sexy and works like Facebook, they will just shut the Application down.

*

Records Managers know by Heart (or by their Retrieval System) the place of every Object!

They are in Control of Everything in the Electronic Realm and in the World of Paper Documents.

„2.0“-Users, the Digital Natives, started living in a virtual World…

… and the Systems are no longer jailed in their Silicon Cages. With RFID, Robotics, Cameras, Sensors they are entering the Real World and take over Control.

*

Deocamdată, nu există soluţii minune… Desigur, nu discutăm de România (unde nici măcar arhivarea web-ului clasic nu a pătruns, după câte știu), e vorba de cei din afară. Și e vorba de România în relaţie cu cei din afară. S-a sugerat că, de pildă, atât timp cât comentariile utilizatorilor pe un site intra pe un anume port, aplicarea provenienţei ar permite ordonarea informaţiilor — o nouă și extraordinară resuscitare a principiilor arhivistice clasice. Ceva idei mai structurate la deștepţii ăia de arhiviști americani (mai e postat o data).

O altă interesantă abordare îi aparţine lui Steve Bailey, care preciza câteva caracteristici ale RM în era WEB 2.0

Records Management 2.0 must be:
1. scalable to an (almost) infinite degree
2. comprehensive: with the potential to address all aspects of the management of information throughout its lifecycle
3. independent of specific hardware, software or physical location
4. extensible and able to absorb new priorities and responsibilities as they emerge
5. potentially applicable to all information
6. proportionate, flexible and capable of being applied to varying levels of quality and detail as required by the information in question
7. a benefits-led experience for users, that offers them a positive incentive to participate
8. marketable to end users, decision makers and stakeholders
9. self-critical and positively willing to embrace challenge and change
10. acceptable to, and driven by, the records management community and its practitioners [ref]

Tot acolo, o ars poetica pentru records managerul 2. 0

1. I recognize that the world of information culture is changing fast and that records management needs to respond positively to these changes to provide systems, policies, advice and services that are helpful to my organization, my teams and my colleagues.
2. I will educate myself about the information culture of my users and look for ways to incorporate what I learn into the records management solutions we offer.
3. I will let go of previous practices if there is a better way to do things now and will actively work towards the elaboration and formulation of new principles and practices.
4. Whilst I recognize the need for final assured quality in record-keeping systems this should not inhibit constant experimentation, innovation and development.
5. I will help users to take advantage of the Web2.0 services they need to deliver the agreed benefits to our organization.
6. I will avoid requiring users to see things in records management terms but, rather, will shape services to reflect users’ preferences and expectations.
7. I recognize that records management does not have all the answers and will work openly, collaboratively and constructively with other IM and IT professionals in tackling the issues we face.
8. I recognize that it is not easy for users to keep records and will endeavor to develop automated and embedded RM solutions so as not to add unnecessary burdens to their working life.
9. I will work to improve the organization’s capability of keeping and understanding its records so far as is possible, whilst recognizing that we will never have perfect solutions for capturing and managing our records.
10. I will, at all times, strive to maintain a balance between the needs of my users and the legal, regulatory and operational requirements of my organization.
11. I recognize that although technology moves quickly, organizations often change slowly and will work to expedite our responsiveness to change, whatever its pace.
12. I will strive to deliver a service both users and management can trust and that is transparent and open to all stakeholders.[ref]

Mai sunt acolo si alte interesante contribuţii pe acest subiect.

In fine, un podcast pe tema web 2.0

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s